ترخیص انواع کالا به کشور عراق

از منطقه آزاد شلمچه چه خبر؟

منطقه آزاد شلمچه راه‌اندازی می‌شود

iran

براساس اعلام سازمان توسعه تجارت، در راستای افزایش تبادلات تجاری ایران و عراق، منطقه آزاد شلمچه راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش بهین تجارت به نقل از خبرگزاری مهر، ماجد نصراوی در مراسم آغاز به کار نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره با بیان اینکه بصره اولین شهر اسلامی بعد از مکه است و بزرگترین مخازن نفت عراق در بصره قرار دارد، گفت: این شهر به طور میانگین روزانه حدود ۳ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند. وی با بیان اینکه ۸۰ درصد اقتصاد عراق به صادرات نفت متکی است، افزود: تمامی بنادر عراق در بصره هستند و علاوه بر مزیت‌های جغرافیایی دیگری که این استان دارد ما مشغول ایجاد راه ابریشمی هستیم که شهر بصره را به استانبول متصل می‌کند و درصددیم در آینده‌ای نزدیک منطقه آزاد شلمچه را نیز ایجاد کنیم.

استاندار بصره با بیان اینکه این شهر از قدیم‌ به شهر فرهنگ‌ها معروف بوده افزود: ما به برگزاری چنین نمایشگاهی اهمیت می‌دهیم چون باعث می‌شود که بصره در نقشه تجاری قرار گرفته و دیده شود، ضمن اینکه فراهم‌سازی مقدمات ایجاد خط آهن بین خرمشهر و بصره را در دست اقدام داریم، امیدواریم با راه‌اندازی آن حجم تجارت دو کشور به ویژه از طریق دو استان همسایه بصره و خوزستان به طور چشمگیری افزایش یابد.

همچنین حمیدرضا مختص‌آبادی، سرکنسول ایران در بصره گفت: برگزاری این نمایشگاه زمینه و فرصت بسیار مغتنمی برای آشنایی با بازار عراق و محصولات ایرانی فراهم کرده است. با توجه به جلسات مختلفی که با اقشار مختلف مردم بصره داشتم و طی صحبت‌هایی که با تجار و بازرگانان انجام دادم، آن‌ها همیشه به این موضوع اشاره می‌کنند که چرا کالاهای ایرانی در بصره و استان‌های جنوبی یافت نمی‌شود.

در همین حال، علیرضا رشیدیان استاندارد خراسان رضوی با بیان اینکه در مسیر توسعه همکاری‌های دو جانبه و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو استان گام‌های زیادی برداشته شده است، گفت: استان خراسان با داشتن بیش از ۶ هزار واحد صنعتی و معدنی و بیش از ۳۳۰ هزار دانشجو در سطوح مختلف و با داشتن بیش از یک میلیون هکتار زمین و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب و در عین حال با داشتن بیش از ۲۷ میلیون زائر در سال و داشتن مراکز درمانی و بیمارستانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت خوبی برای همکاری با استان بصره دارد.

رشیدیان ادامه داد: رئیس‌جمهور سال گذشته به وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که راه‌آهن خراسان ـ تهران ـ آبادان و خرمشهر باید به راه‌آهن بصره متصل شود که این ظرفیت خوبی خواهد بود و بصره و مشهد می‌توانند خط صادراتی و مسیر ارتباطات اقتصادی باشند.

وی تاکید کرد: استان بصره مهد تجارت، صنعت و کشاورزی است که خاستگاه غنی اسلام بود و در مذاکراتی که با استاندار بصره و مدیران این استان داشتیم برای تعاملات علمی و تبادل استاد و تجارب علمی اعلام آمادگی کردیم و اکنون می‌خواهم که این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

نظر خود را بیان کنید