ترخیص انواع کالا به کشور عراق

مرز سرخس میان ایران و ترکمنستان ۲۴ساعته شد

به منظور پشتیبانی از تجار ایرانی؛

turkmenistan

سفیر ایران در ترکمنستان با تاکید بر نگرش مثبت ترکمن‌ها به مصرف کالاهای ایرانی، گفت: برای پشتیبانی از تجار و صادرات کالاهای ایرانی، مرز سرخس ۲۴ ساعته شد.

به گزارش بهین تجارت به نقل از خبرگزاری مهر، سیدمحمد احمدی با بیان اینکه اکنون با توجه به رفع تحریم‌ها فرصت مناسبی پیش آمده تا جایگاه تجاری خود را در ترکمنستان ارتقا دهیم، گفت: مردم ترکمنستان نسبت به کالا و خدمات ایرانی گرایش مثبتی دارند و تجار کشورمان می‌توانند با شناخت زمینه‌های همکاری دو جانبه از این فرصت به نحو مطلوبی استفاده کنند و حضور موثر و قوی در این کشور داشته باشند. همچنین علاوه بر اشتراکات فرهنگی و همجواری جغرافیایی، بخشی از صدور خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان مربوط به تهاتر گاز در مقابل کالا و خدمات ایرانی است و خوشبختانه بخش خصوصی در این زمینه فعال شده است.

سفیر ایران در ترکمنستان با بیان اینکه ایران به دنبال اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی در ترکمنستان است، گفت: ساخت جاده ۶۰۰ کیلومتری بین عشق‌آباد و ترکمن‌آباد در نزدیکی مرز ازبکستان در این کشور به ارزش حدودی سه میلیارد یورو از جمله طرح‌های مورد نظر ایران است. این در حالی است که یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز آبی و خشکی بین ایران و ترکمنستان وجوود دارد که در طول مرز دو کشور، چهار پایانه مرزی سرخس، اینچه برون، لطف‌آباد و باجگیران فعال بوده و روزانه حدود هزار کامیون از مرزهای ایران وارد ترکمنستان می شود.

وی تصریح کرد: برای پشتیبانی از تجار ایرانی، به تازگی پایانه مرزی سرخس ۲۴ ساعته شد و در صورت نیاز این کار برای سایر پایانه‌های مرزی نیز انجام خواهد شد تا مسیر تجارت دو کشور بیش از پیش تسهیل شود. در این میان، حمل و نقل و انرژی از جمله مهمترین حوزه‌های همکاری اقتصادی تهران و عشق‌آباد است؛ ضمن اینکه ترکمنستان به مصالح ساختمانی، کالاهای صنعتی، فراورده‌های نفتی و پروژه‌های ساخت پالایشگاه، جاده‌سازی، خطوط انتقال برق و گازرسانی نیاز دارد، از سوی دیگر ایران هم واردکننده برق، گاز، فرآورده‌ها و مشتقات نفتی از این همسایه شمالی است.

احمدی به رقبای ایران در این کشور هم اشاره کرد و گفت: ایران در صادرات کالا به ترکمنستان در رتبه سوم و چهارم قرار دارد و پیش از ما ترکیه، روسیه و چین هستند، ضمن اینکه بلاروس و اوکراین هم از دیگر رقبای ایران به شمار می‌روند؛ اما اکنون با توجه به رفع تحریم‌ها انتظار می‌رود سهم ایران در بازار ترکمنستان افزایش یابد. البته تجار ایرانی در بازاریابی و شناخت شرایط و قوانین کشور ترکمنستان ضعف‌هایی دارند که باید برطرف شود، در این میان نکته حائز اهمیت این است که با وجود نزدیکی جغرافیایی ایران به ترکمنستان، ترکیه حضور بسیار پررنگی در بازار این کشور دارد و طرح‌های میلیارد دلاری عمرانی از سوی این کشور در حال اجراست.

سفیر ایران در عشق آباد گفت: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز اخیرا در بازار ترکمنستان فعال شده‌اند و حتی عربستان به صدور مواد اولیه با هواپیما به این کشور می‌پردازد؛ به همین دلیل اگر ایران نتواند جایگاه خود را در ترکمنستان بهبود دهد سایرین جای ما را خواهند گرفت. البته برخی انتقادها نسبت به کیفیت محصولات صادراتی ایران به ترکمنستان هم وجود دارد که با وجود رقبای زیاد باید کیفیت محصولات صادرشده به این کشور افزایش یابد تا اعتماد متقابل ایجاد شود.

سفیر ایران در ترکمنستان همچنین از برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد به منظور معرفی پروژه‌ها و مشارکت در انعقاد قراردادها خبرداد و گفت: در دوره‌های پیشین بیش از ۱۰۰ شرکت ایرانی مشارکت کردند و با توجه به قراردادهای منعقد شده، از بابت حضور خود رضایت داشتند، اکنون با توجه به رفع تحریم‌ها انتظار داریم که این دوره از نمایشگاه اختصاصی، بهتر و گسترده‌تر از سال‌های قبل برگزار شود. در این میان سفارت جمهوری اسلامی تلاش می کند مسیر همکاری‌های اقتصادی و تجاری بخش خصوصی دو کشور را بیش از پیش هموار کند.

نظر خود را بیان کنید