ترخیص انواع کالا به کشور عراق

بندر چابهار، ارزنده‌ترین منطقه آزاد بازرگانی ایران

تنها بندر اقیانوسی ایران؛

چابهار chabahar

بندر چابهار یکی از شهرهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد.

به گزارش بهین تجارت به نقل از خبرنگار ایسنا در سیستان و بلوچستان، لنگرگاه این بندر قابلیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد و جزو یکی از ارزنده ترین مناطق آزاد بازرگانی ایران به حساب می آید.این خلیج با بریدگی های طبیعی و استثنایی خود بزرگترین خلیج ایران در پیرامون سواحل دریای عمان به شمار می رود.

اهمیت بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی،نزدیک ترین راه دسترسی به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب های آزاد است به همین دلیل به یکی از مهمترین چهارراه کریدور شمال _ جنوب بازرگانی جهانی به حساب می آید.

این منطقه به وسیله شبکه حمل و نقل زمینی و هوایی از شمال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند اتصال دارد.

دسترسی مستقیم به آب های آزاد و قرار داشتن در خارج از خلیج فارس و همین طور عدم آسیب پذیری در مواقع بروز بحران،موقعیت استراتژیکی را برای ایجاد یک گذرگاه ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهای جهان فراهم آورده است.بنا بر نظر سازمان ملل،چابهار یکی از مهمترین راه های کریدور شرق _غرب و جنوبی ترین راه این کریدور است.

از مزایا و تسهیلات سرمایه گذاری در این بندر امکان ثبت شرکت و موسسه ظرف یک روز کاری بدون تشریفات، امکان ثبت و راه اندازی انواع بانک و بیمه داخلی و خارجی و نمایندگی،امکان استفاده از نیروی کار خارجی تا سقف ۱۰ درصد، معافیت ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی ها و سود حاصله، امکان تبدیل ارزهای مختلف بدون محدویت، واردات ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع بدون عوارض گمرکی، امکان صادرات محصولات مختلف بدون تشریفات دست و پاگیر، امکان ۱۰۰ درصد مالکیت خارجی شرکت ثبت شده در منطقه آزاد، آزادی بازگشت سرمایه و سود حاصله به خارج از کشور، امکان استفاده از نیروی کار خارجی تا سقف ۱۰ درصد، امکان بهره مندی از تخفیف در واردات نیازمندی های رفاهی و مسکونی، بهره مندی از قوانین منعطف کار و تامین اجتماعی خاص مناطق، امکان واردات و بهره برداری از ماشین آلات مرتبط به تولید با تخفیف خاص و در نهایت امکان واردات بخشی از تولید به داخلی ایران در قالب ارزش افزوده، اشاره کرد.

این بندرعلاوه بر مزیت های اقتصادی از لحاظ گردشگری نیز دارای جاذبه های توریستی فراوان است که میتواند سالانه مسافران زیادی را به این منطقه بکشاند.

دشت کهیر، تالاب لیپار، انجیر معابد، کوه های بدبوم، رودخانه باهوکلات و ده ها مورد دیگر از نمونه اماکن گردشگری این ناحیه به حساب می آید.

همچنین دو اسکله بزرگ با نام های اسکله شهید کلانتری و اسکله شهید بهشتی با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۵ تا ۱۰۰ هزار تن و ظرفیت صید سالانه بیش از ۱۷۰ هزار تن انواع ماهی که این میزان ۶۰ درصد صید کشور و بیشترین میزان صید ماهی صنعتی کشور (ماهی تن) به حساب می آید نیز از دیگر ظرفیت های این منطقه آزاد است.

رونق تولید در این منطقه موتور محرکه پیشرفت استان سیستان و بلوچستان خواهد شد.

نظر خود را بیان کنید